Skip to main content

COPENHELLs nye 2025-festivalidentitet er lavet af danske Rose Eken. Læs mere om værket og kunstneren her.

COPENHELLs 2025-festivalidentitet er baseret på den danske kunstner Rose Ekens keramikskulptur ”Diana” – en gudinde fra de romerske og hellenistiske religioner, der ofte blev afbildet som en jæger og var opfattet som beskytteren af landet og naturen, jægere, vilde dyr, barnefødsel, korsveje, natten og månen.

Rose Ekens skulpturer har i de seneste år bevæget sig over i det, der betegnes som hendes ”mørke periode”. De farverige glasurer og de charmerende, vilkårlige samlinger af hverdagsgenstande er blevet udskiftet med et esoterisk univers af visne lægeurter, tarotkort, ritualdaggerter, magiske krystaller og andre okkulte remedier – alt sammen gengivet i glinsende nuancer af sort, mørkegrøn og rødbrun, patineret guld og oxideret sølv.

Hendes inspirationskilder har tilsvarende bevæget sig fra hovedsageligt populærkulturelle referencer fra det 20. århundrede til arkaiske myter, klassiske skulpturer og middelalderlig alkymi kombineret med moderne heksekunst, fantasytroper, black metal og esoteriske religioner.

”Diana” er en del af en skulpturserie kaldet ”Sisters of the Moon”, som består af i alt fem gudindebuster med iriserende grønlige, sorte og gule glaseringer. Gudinderne er hybrider af forskellige historiske kvindelige kunstnere og arketyper, og de fremstår fastfrosne i transformationen mellem det menneskelige og det umenneskelige, mellem kultur og natur. 

Disse motiver gav mulighed for at udforske keramikkens grænser og søge en balance mellem komplekse, naturalistiske figurer og deres frembringelse ved hjælp af abstrakt glasering. Eken har eksperimenteret med nye biomorfiske glaseringsteknikker i et forsøg på at gøre de organiske mønstre og materialer, som for eksempel dyrepels, mos, lav og bark, mere taktile.

“Diana” er også den mest selvbiografiske af de fem buster, da hun er modelleret ud fra billeder af kunstneren, da hun var 16 år gammel og havde langt grønt hår helt ned til hofterne. Rose Ekens søster, børnebogsforfatteren Cecilie Eken, skrev romanen ”Sølvblomst” i 2002, som var inspireret af Ekens grønne hår. Det er en historie om en pige, der er halvt menneske og halvt plante, og den er nu blevet til inspirationskilden til skulpturen ”Diana” og ”Sisters of the Moon”-serien.

 

Om kunstneren:

Rose Eken er en mønsterbryder med en tentakel i alle verdener. Hun er delvist punk, delvist operaelsker, delvist heks og konstant indbegrebet af en moderne samtidskunstner. Hun er opvokset med opera og klassisk musik – en tradition, hun både har taget til sig og gjort oprør mod.

Som teenagepunker arbejdede Eken på spillesteder og fordybede sig i den alternative musiks verden – en kærlighed og forståelse, der også har været en meget stor inspirationskilde for hende som kunstner. Måske er det forkert at kalde den alternative kultur for en inspirationskilde, for den er på en måde Ekens medie.

Hendes kunst har på det seneste, og med hendes velkendte antropologiske tilgang, fokuseret på okkultisme og heksekunst i dens moderne former – et emne, hun behandler med samme empati, intelligens og humor, som hun gør med de myriader af temaer, hendes værker berører.